Bioderma Belgique | Historiek van het laboratorium’ , een visionair en genereus merk

Allez au contenu Allez à la navigation

Histoire BIODERMA : Innovation, Recherche

Historiek van het laboratorium’ ,
een visionair en genereus merk

BIODERMA is al van in het prille begin “anders dan anders” en blijft trouw aan zijn overtuigingen, volgt zijn intuïtie en verdedigt zijn onafhankelijk denken. Het laboratorium geeft nog altijd blijk van dezelfde passie waarmee het inzicht wil krijgen in de biologie van de huid, innovatieve producten wil ontwikkelen en mee de dermatologie wil laten evolueren, ver van vastgeroeste ideeën en dogma's. Een opwindend avontuur dat we dag na dag wereldwijd beleven.

  • Een apotheker & een concept

    Alles begint in de jaren '70 met Jean-Noël Thorel, een baanbrekend apotheker die een volslagen andere aanpak inzake dermocosmetica hanteert, mee ingegeven door zijn bevoorrechte contacten met wereldexperts in de biologie en dermatologie. hij creëert zijn eerste patenten en legt zo de basis van de filosofie van BIODERMA: de biologie in dienst van de dermatologie.

  • 1977, 1ste baanbrekende innovatie

    De shampoo Nodé belichaamt de innovatiestrategie van BIODERMA en zal worden gevolgd door tal van andere baanbrekende BIODERMA-producten. Nodé staat voor "NOn-DÉtergence", een formule waarmee het haar voor het eerst kan worden gewassen zonder enige agressie. Dit gepatenteerde product respecteert de fysiologie van de haarbulbus en laat de lipidenfilm van de vezel en de hoofdhuid intact. Een zachter product dat beter wordt verdragen… Dat zijn de troeven die tot op vandaag het originele product en het hele Nodé-gamma zo succesvol maken.

  • Vanaf 1985, dynamische innovatie met gezondheidsprofessionals

    8 jaar nadat de eerste producten in de apotheek te koop waren, ontwikkelt het merk een volwaardig gamma in nauwe samenwerking met dermatologen. BIODERMA hanteert dezelfde biologische visie op de huid en houdt bij de ontwikkeling van zijn producten en galenische formuleringen rekening met de verwachtingen en eisen van artsen. Deze samenwerking staat nog steeds borg voor innovatieve BIODERMA-producten. Bovendien bouwen wij een bevoorrechte relatie uit met de apotheek, waardoor wij kunnen rekenen op leerrijke feedback over onze producten en hun perceptie door de consument.

    Vanaf 1992 wordt het Laboratoire BIODERMA onafhankelijk, om z'n operationele en strategische autonomie te bewaren. Oprichter Jean-Noël Thorel omringt zich met een volledig team van onderzoekers en wetenschappers die dezelfde visie en passie voor biologie delen om de dermatologie te laten evolueren.

  • 1992, de tijd van de grote innovaties

    "Wij zijn baanbrekend in ons vakgebied: huid, biologie en dermatologie. Onze visie en onze aanpak verschillen van die van onze concurrenten omdat wij ons niet beperken tot het corrigeren van huidproblemen, maar ernaar streven om de capaciteiten van de huid te beschermen en ze beter af te stemmen op de omgeving en op onze levenswijze. Voor ons is de manier van werken net zo belangrijk als het werken op zich". De filosofie van Jean-Noël Thorel blijft de basis. Alle innovaties van BIODERMA gaan uit van de huid, haar werking en haar biologie. Vanaf het begin en zeker vanaf de jaren '90 ontwikkelt het laboratorium referentieproducten op basis van opmerkelijke innovaties, wat nieuwe mogelijkheden biedt om in te spelen op de verwachtingen van dermatologen en de noden van hun patiënten. Deze innovaties zijn bedoeld voor gevoelige huid, vette huid, droge huid, gedehydrateerde huid, zonnebescherming, haarverzorging en celregeneratie.

  • 2001, de internationale dimensie

    Met de opening van de eerste vestiging in Italië in 2001 luidt het Laboratoire BIODERMA zijn internationalisering in die werd aangevat in de jaren '90. Deze schaalvergroting is een zoveelste bewijs van onze wil om elke marktsituatie op de voet te volgen. De inzet: inzicht verwerven in de verwachtingen van dermatologen, apotheken en hun patiënten die sterk verschillen van land tot land. Rekening houden met geografische, culturele en fysiologische eigenheden, maar ook inspelen op de aanpak van gezondheidsprofessionals in heel de wereld. Het Laboratoire BIODERMA is vandaag aanwezig in bijna 100 landen, met vestigingen, verkooppunten, geassocieerde onderzoekscentra en private en universitaire partnerships.

  • 2009, het jaar van de solidariteit

    In november 2009 vindt de eerste solidariteitsmissie van het Laboratoire BIODERMA plaats in Noord-Vietnam. Daarna volgen missies in Vietnam en Cambodja met de hulp van artsen, hoofdzakelijk dermatologen en Franse apothekers, maar ook diverse humanitaire verenigingen. Doel: medische en materiële hulp bieden aan de lokale bevolking. Deze acties weerspiegelen de filosofie die het Laboratoire BIODERMA dagelijks hanteert en de diepmenselijke waarden waarvoor het merk staat: generositeit, solidariteit, delen met anderen.

  • 2011, de dermatologie krijgt een boost met de Fondation BIODERMA

    De Fondation BIODERMA, die in 2011 werd gesticht onder de auspiciën van de Fondation de France, heeft tot taak de dermatologie wereldwijd te helpen ontwikkelen. Dit is de ultieme realisatie van een merk dat zich voor zijn ontwikkeling altijd heeft gebaseerd op dermatologische kennis. Nu draagt de Fondation BIODERMA actief bij tot de verspreiding van dermatologische kennis onder artsen wereldwijd maar ook de ontwikkeling van fundamenteel biologisch onderzoek door een ethische en solidaire aanpak. Als symbool voor het engagement van de Fondation BIODERMA ten voordelen van de dermatologie is het "World Rendez-Vous on Dermatology" een uniek forum waar de grootste specialisten van alle continenten elkaar jaarlijks ontmoeten om kennis en knowhow op het allerhoogste niveau te delen.